Logg inn

Spørsmål & svar

Om matkassene
Hva er en matkasse og hva inneholder den?

En matkasse er et konsept hvor du som forbruker får levert regelmessige kasser med middager og oppskrifter hjem til deg. Matkassene inneholder det aller meste du trenger for å lage middag til 1, 2, 4 eller 6 personer. Vi tar som utgangspunkt at du har diverse enkle varer som salt, pepper, vann osv. tilgjengelig fra før (Basisvarer). Hver middag er tilknyttet et oppskriftskort med oversikt over råvarene og en grundig fremgangsmåte. Vi forsøker å gjøre oppskriftene så enkle å følge som mulig, slik at alle klarer å lage middag.
Alle oppskriftene er tilgjengelige på nettsiden vår.

Hva er forskjellen på matkassene til Nettmat.no?

Uansett hvilken matkasse du velger har du muligheten til å gjøre så mange endringer du ønsker i menyen. Du kan fritt velge fra over 40 forskjellige oppskrifter i uken og endre størrelsen på en eller flere retter, uavhengig av hvilken matkasse du har valgt.
Dersom en ikke gjør endringer i menyen vil en få levert et menyforslag fra oss, akkurat som før.

MixBox
Velg din egen meny fra start
Garantert noe som faller i smak
Motta FamilieMix-menyen om du glemmer å gjøre endringer

FamilieMix
Raske og enkle oppskrifter
Kjente og gode smaker
Passer for både store og små

SuperMix
Spennende og nye smaker
Nærende, smakfull og mettende
Ofte grove fullkornsprodukter

VeganMix
Helt uten animalske produkter
Komponert av blogger Mari Hult
Inspirert av hele verden

SoloMix
Matkassen skreddersydd til én person
Sunn, smaksrik og variert middag
Tilgjengelig til 3 og 4 dager

Hva er MixBox?

MixBox er et helt nytt konsept utviklet av Nettmat.no. Nå kan kundene selv velge hvilke middagsretter matkassen skal inneholde.

Hva er nytt?

  • En haug av nye og varierte retter hver uke
  • Alle retter har hver sin pris
  • Sett sammen meny for 3 uker om gangen
  • Velg retter til forskjellig antall personer i samme uke
  • Å gjøre endringer er helt valgfritt

Bestill opp til 7 middagsretter per uke.
Tjenesten har ingen bindingstid og levering er alltid inkludert i prisen!

Hva gjør jeg om jeg mottar dårlige råvarer eller mangler i matkassen?

Dersom du mottar dårlige råvarer eller mangler i matkassen vil du selvfølgelig kompenseres for dette. Kontakt oss på Kundeservice@nettmat.no for å komme i gang med kompensasjonen. Vi setter stor pris på vedlagte bilder, da saken ofte vil gå videre til leverandøren.

Hvordan mottar jeg oppskriftene?

Hver eneste middag som leveres i matkassene er tilknyttet et oppskriftskort. Disse oppskriftskortene leveres alltid sammen med middagen. Alle oppskriftene ligger også tilgjengelig på nettsiden vår, www.nettmat.no.

Klikk HER for å gå til oversikten over oppskrifter.

Er matkasser positivt i kampen mot matsvinn?

Ja, vi mener at matkasser er til stor hjelp for å redusere matsvinn. Vi bestiller kun inn akkurat det vi trenger til våre matkasser. Alle oppskriftene våre er også grundig gjennomgått, slik at det blir svært lite matvarer til overs i slutten av uken. I tillegg til dette har vi en returordning med vår grønnsaksleverandør. Hver uke returnerer vi tilbake alt av grønnsaker som ikke ble brukt i matkassene.

Kan jeg bestille middagsretter i forskjellige størrelser i samme uke?

Ja, det kan du. Du kan enkelt velge antall personer på hver rett under bestillingen eller når du setter sammen din egen meny.
Antall personer som du valgte under bestillingen vil alltid være forhåndsutfylt. Gå til «Min Side» for informasjon om antall personer i ditt abonnement.

Om maten
Hva er Basisvarer?

Basisvarer er varer som ikke blir levert i matkassen. Vi går ut ifra at kundene har disse varene tilgjengelig hjemme. Alle basisvarene blir merket med «(B)» i oppskriftene. Eksempler på basisvarer er:

  • Salt og pepper
  • Melk (i små mengder)
  • Vann
  • Bakepapir
  • Aluminiumsfolie
  • Smør/olje

Dersom en basisvare er sentral for retten vil den bli levert med i matkassen. For eksempel. Dersom retten krever 3 dl melk vil dette leveres i matkassen, om retten krever 2 dl, vil melk være en basisvare.

Hvor store er porsjonene?

Vi prøver å følge nasjonale kostholdsråd om anbefalt mengde mat per porsjon i våre matkasser. I noen spesielle tilfeller vil mengde kjøtt/fisk/fugl økes eller reduseres for å tilpasses middagsretten. For eksempel mengden skinke i en omelett/ suppe kan reduseres for å komplementere retten.

Vi beregner 180 gram kjøtt/fisk/fugl per voksen person. Et barn beregnes som ½ voksen.

For det aller meste bruker vi følgende mengde protein i våre matkasser:
1 voksen: 180 gram kjøtt/fisk/fugl
2 voksne: 360 gram kjøtt/fisk/fugl
2 voksne og 2 barn: 540 gram kjøtt/fisk/fugl
2 voksne og 4 barn: 720 gram kjøtt/fisk/fugl

Vi mottar ofte tilbakemeldinger om at porsjonene vi leverer er store.

Har dere et alternativ uten kjøtt?

Ja, det har vi! VeganMix er 100% fri for animalske produkter. Alle oppskriftene er utviklet av Mari Hult, som driver Norges mest leste vegetar-/veganblogg, Vegetarbloggen.no.

Hva mener dere med lokale råvarer?

Vi ønsker å benytte oss av så mye lokale råvarer som mulig. Ettersom Nettmat.no er lokalisert i Stavanger, vil råvarer fra Matfylket Rogaland bli sett på som lokalmat. Vi blir selvfølgelig nødt til å importere varer som ikke dyrkes i området og som ikke er i sesong. Da benytter vi oss alltid av lokale leverandører!

Hva mener dere med lokale leverandører?

Vi benytter oss utelukkende av lokale leverandører fra Matfylket Rogaland.
Våre leverandører er:

  • Domstein Sjømat (Randaberg)
  • Einar Hanasand (Randaberg)
  • Vikingurt (Randaberg)
  • Germann Vervik (Forus)
  • Mathuset Holmens (Forus)
  • Jonas H. Meling (Forus)
  • Prior Lokal (Forus)
  • Fredriks bakeri (Stavanger)
  • LK Haaland (Gandal)
  • Malmin og Orre (Klepp)

Luftlinjeavstanden fra våre lokaler til leverandørene er ca. 6 km i gjennomsnitt. Det er vi veldig stolte over!

Er det mulig å velge vekk svin eller fisk fra menyen?

Ja, det er mulig! Uansett hvilken matkasse du har valgt kan du gjøre så mange endringer du ønsker i menyen. Dermed kan du velge bort alle svin- og fiskeretter om ønskelig.
Er du glad i fisk? Da kan du velge 7 forskjellige fiskeretter til hele uken!

Kan jeg bestille en matkasse med kun fiskeretter?

Det er nå mulig å bestille en matkasse med kun fiskeretter. Når en setter sammen sin egen meny kan en velge ut hvilke middagsretter matkassen skal inneholde. Hver uke tilbyr vi mellom 6 til 10 forskjellige fiskeretter å velge mellom.

Hvordan er holdbarheten på råvarene?

Vår hovedregel er at råvarene skal være holdbare til minimum fredagen, i uken man har matkasse. For det aller meste er råvarene holdbare helt frem til søndag, slutten av uken man spiser matkassen. I spesielle tilfeller kan holdbarheten være kortere. I slike tilfeller vil dette informeres om på emballasjen.
Det kan for eksempel kan det være vanskelig å få tak i fersk fisk med god holdbarhet når Rogaland er preget av dårlig vær og tilgangen til fersk fisk er lav.

Leverer dere økologiske råvarer?

Vi benytter oss av økologiske varer så lenge det kan forsvares på pris, tilgjengelighet og kvalitet. Lokale råvarer fra Matfylket Rogaland vil alltid prioriteres foran økologiske råvarer.

Er alle middagsrettene tilgjengelige i alle størrelser?

De aller fleste middagsrettene som inneholder kjøttvarer er tilgjengelig til 2, 4 og 6 personer.
Veganrettene er for øyeblikket kun tilgjengelig til 2 personer.
De fleste Solorettene er kun tilgjengelig til 1 person.

Har dere matkasser som er tilpasset allergier?

For øyeblikket har vi ingen matkasse som er helt fri for allergener. Oppskriften til alle middagsrettene vi tilbyr ligger derimot tilgjengelig for alle på nettsidene våre. Alle oppskriftene inneholder oversikt over ingrediensene som blir brukt i retten. Flere av kundene våre holder da selv oversikt over hvilke middagsretter som inneholder råvarer som kan brukes.

Bestilling og abonnement
Hvordan bestiller jeg?

Veldig kjekt at du ønsker å bli kunde av oss!

Å bestille en matkasse kan gjøres på følgende måte:

  1. Gå til Nettmat.no og klikk på «Bestill her»
  2. Velg et menyforslag som passer for deg eller velg MIXBOX om du ønsker å sette sammen din egen meny fra start
  3. Velg antall dager og personer
  4. Klikk «Legg til» på de rettene du ønsker og klikk rød «X» for å fjerne en rett i handlekurven. Du kan også klikke på «Tøm handlekurv» for å fjerne alle rettene.
  5. Klikk på «Gå videre» og fullfør resten av bestillingen

Dersom du ønsker å prøve en matkasse før du bestemmer deg om du ønsker fast levering, anbefaler vi deg å velge levering annenhver uke. Da har du bedre tid på deg til å prøve matkassen. Når du gjennomfører en bestilling hos Nettmat.no opprettes det et abonnement. Tjenesten har ingen bindingstid og kan avsluttes når som helst, innenfor fristen som er på søndager kl. 23:59 (7/8 dager før levering).

Hvordan gjør jeg endringer i mitt abonnement?

Logg inn på din bruker på www.nettmat.no og gå til «Min Side». Klikk på «Endre abo» for å:

  • Endre matkasse
  • Endre antall personer
  • Endre antall dager
  • Endre mellom levering og henting
  • Legge til eller fjerne Fruktkasse
  • Endre betalingsmåte
  • Legge til eller endre rabattkode
  • Legge inn eller endre kommentar til sjåfør
  • Endre leveringsfrekvens (levering hver uke eller annenhver uke)
  • Pause utvalgte uker

Personlig informasjon kan alltid endres på «Min Side». Husk å klikke på «Lagre endringer».
 

Hvordan gjør jeg endringer i menyen?

Å sette sammen din egen meny er svært enkelt! Så fort du logger inn på Nettmat.no kommer du til en oversikt over dine 3 neste uker. Klikk på «Rediger denne uken» på valgte uke og sette sammen din meny.
Du kan sette sammen din egen meny for 3 uker om gangen. For detaljert hjelp kan du se denne filmen på Youtube ved å klikke HER.

Husk å lagre endringene når du er fornøyd med menyen.

Når er bestillingsfristen?

Bestilling-/endre-/avbestillingsfristen er på søndager kl. 23:59 (7/8 dager før levering). Alle endringer kan selv gjøres på «Min Side». Du kan alltid kontakte oss på kundeservice@nettmat.no dersom du ønsker hjelp til noe.

Har tjenesten bindingstid?

Nei, tjenesten har ingen bindingstid. Abonnementet kan stoppes når som helst, så lenge det skjer innen fristen, som er på søndager kl. 23:59 (7/8 dager før levering).

Må jeg sette sammen min egen meny?

Å sette sammen din egen meny er helt valgfritt! Dersom du velger å ikke gjøre endringer i menyen vil du motta et menyforslag satt sammen av nettmat.no. Menyforslaget baseres på matkassen du valgte under bestillingen. Logg inn og gå til «Min Side» for å se hvilken matkasse som er registrert på din bruker.
Dermed vil alt være som før dersom du ikke gjør noen endringer!

Hva skjer om jeg glemmer å sette sammen min egen meny?

Dersom du glemmer å sette sammen din egen meny vil du motta et menyforslag satt sammen av Nettmat.no. Menyforslaget baseres på matkassen du valgte under bestillingen. Logg inn og gå til «Min Side» for å se hvilken matkasse som er registrert på din bruker.

Kan jeg pause utvalgte uker uten å avslutte abonnementet?

Ja, du kan fritt pause utvalgte uker 10 uker frem i tid på «Min Side».
Logg inn på din bruker, gå til «Min Side» og klikk på «Endre abo».
Du kan også enkelt og hurtig pause 3 uker frem i tid ved å klikke på «Mine leveringer» i den øverste menyen.

Kan jeg bestille én levering?

Når du bestiller matkasse fra Nettmat.no opprettes det et abonnement. Dersom du ønsker å prøve én levering før du bestemmer deg om du ønsker fast levering, anbefaler vi deg å velge levering annenhver uke. Da har du bedre tid på deg til å prøve matkassen før du bestemmer deg. Tjenesten har ingen bindingstid og kan avsluttes når som helst, innenfor fristen som er på søndager kl. 23:59 (7/8 dager før levering).

Kan jeg avbestille matkassen etter fristen?

Nei, det går dessverre ikke å avbestille matkassen etter fristen (søndager kl. 23:59, 7/8 dager før levering). Tidlig på mandag morgen henter vi ut en oversikt over alle kunder som ønsker levering til kommende uke. Deretter gjennomfører vi bestillingene. Vi arbeider mot redusering av matsvinn og bestiller ikke mer enn akkurat det vi trenger. Så fort bestillingene er sendt til leverandørene kan vi ikke gjøre endringer.

Hvordan kan jeg avslutte abonnementet?

Abonnementet kan avsluttes ved å logge inn på din bruker på www.nettmat.no. Gå deretter til «Min Side» og klikk på «Avslutt abo».
Du kan også velge å fryse ditt abonnement. Abonnementet vil da stoppes på ubestemt tid.

Jeg har fått levert en matkasse jeg har avbestilt. Hva gjør jeg?

Dersom du mener at det er skjedd en feil med leveringen, skal du allikevel ta imot matkassen og kontakte kundeservice@nettmat.no. Dersom det viser seg å være en feil med leveringen vil du motta denne matkassen helt gratis. Dersom matkassen sendes i retur og det viser seg å være en brukerfeil/misforståelse fra din side, vil du bli belastet fullt beløp og matkassen vil i noen tilfeller ikke bli levert.

Har dere rabattavtaler?

Ja, vi har samarbeidsavtaler med Bate Boligbyggelag (Fordelskortet) og Aftenposten (A-kortet). Besøk deres nettsider for å lese mer om avtalene.

Leveranse
Når leveres matkassen?

Våre matkasser leveres:

  • Oslo – mandager kl. 16:00 til 21:00
  • Bergen – mandager kl. 16:00 til 21:00
  • Rogaland – mandager kl. 16:00 til 21:00
  • Trondheim – mandager kl. 16:00 til 21:00

Henting på Forus – mandager kl. 14:00 til 19:00

Må jeg være hjemme under utleveringen?

Nei, du trenger ikke å være hjemme under utleveringen. Dersom du ikke er hjemme vil sjåføren plassere matkassen utenfor inngangsdøren din eller på en annen egnet plass. Så fort matkassen er plassert utenfor overdras ansvaret for matkassen til deg. Sjåføren ringer/sender SMS så fort matkassen er levert. Dermed er det viktig å alltid være tilgjengelig på telefon under utleveringen.

Må jeg motta levering hver uke?

Du bestemmer helt selv om du ønsker levering hver uke eller annenhver uke. Abonnementet har ingen bindingstid og kan avsluttes eller settes på pause akkurat når du ønsker, så lenge det skjer innenfor fristen.
Du kan også pause utvalgte uker som du selv ønsker på «Min Side».

Leverer dere til mitt postnummer?

Vi leverer til utvalgte postnummer i Rogaland, Oslo, bergen og Trondheim. KLIKK HER for å starte bestillingen og sjekke om vi leverer til ditt område.

Vi setter stor pris på om du tar kontakt dersom du ønsker levering til ditt område.

Har dere noen hentepunkter?

Ja, våre kunder kan komme å hente maten hos oss i Heiamyrå 11a, 4031 Stavanger. Vi har åpent for henting hver mandag kl. 14:00 til 19:00. Dersom du ønsker å hente selv må dette velges under bestillingen eller oppdateres på «Min Side».

Hvem leverer matkassene deres?

Norpost er ansvarlig for utlevering av våre matkasser. Levering skjer alltid på mandager mellom kl. 16.00 og 21.00.

Om du velger å hente matkassen selv vil du bli behandlet av oss i Nettmat.no. Vi synes det er veldig hyggelig med besøk i den lille butikken vår! :)

Betaling
Hvor mye koster det?

Våre menyforslag har forskjellige priser ut ifra hvor mange dager dere ønsker mat til og hvor mange personer dere er. Full prisliste over menyforslag finner du HER. I tillegg har alle våre middagsretter hver sin pris. Dermed kan du selv bestemme hvor mye din matkasse skal koste. Pris per rett står alltid oppført på bestillingssiden eller når en gjør endringer i menyen. Ved å velge billige retter kan du sette sammen din egen økonomiske matkasse, langt billigere enn hva flere av våre konkurrenter tilbyr.

Hvordan virker betalingen for matkassen?

For øyeblikket er tjenesten kun tilgjengelig ved kortbetaling.

I slutten av bestillingsprosessen blir du sendt videre til Dibs for å registrere ditt bankkort. Av sikkerhetsmessige årsaker må du godkjenne betalingen med «BankID» eller «BankID på mobil».
Beløpet reserveres på mandagen, uken før leveringen (etter endre-/avbestillingsfrist) og trekket gjennomføres i løpet av onsdagen.

Emballasje
Tar dere pappeskene i retur?

Ja, vi tar alltid tilbake pappeskene i retur, både ved hjemlevering og henting hos oss. Vi kan dessverre ikke bruke pappeskene på nytt, men vi sørger for at pappen blir riktig resirkulert.
Våre sjåfører setter stor pris på om pappeskene er brettet sammen når de leveres i retur.

Hva gjør jeg med fryseelementene som ligger i fryseposen?

Innholdet i fryseelementene er 90% vann, og resten av innholdet er et vannbindende middel. Fryseelementet er ikke miljøskadelig og vi ser det som nødvendig å bruke for å garantere at kjølevarene holdes avkjølt helt frem til levering.

For korrekt resirkulering anbefaler vi at posen klippes opp og innholdet helles i restavfallet og resten av plastemballasjen kastes i plastavfallet.
Innholdet kan tett sluk og bør derfor ikke kastes i vask, do eller lignende.